Herusten mökki on saamassa uudet omistajat

Nurmijärvellä, Herustenjärven rannalla sijaitsevasta seurakunnan vapaa-ajan mökistä on tehty hyväksytty ostotarjous. Kirkkovaltuusto päätti mökin myynnistä 5.6.2024 olleessa kokouksessaan.

Vuonna 1995 rakennettu mökki oli myynnissä huutokaupat.com -sivuston kautta kahden viikon ajan toukokuun alkupuolella. Huutokauppa oli vilkas ja päättyi 18.5.2024.

– On erityisen hienoa, että mökki kiinnosti monia ostajaehdokkaita ja tarjouksia jätettiin aivan huutokaupan päättymiseen asti. Kirkkovaltuusto hyväksyi korkeimman kirjallisen ostotarjouksen jättäneen yksityishenkilön tarjouksen, joten mökin elämä jatkuu uusien omistajien kautta, kirkkoherra Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio iloitsee.

Huutokaupassa mökistä tehty korkein kirjallinen tarjous oli 212 000 €.

– Kestävän talouden näkökulmasta vanhoista kiinteistöistä luopuminen on seurakunnalle järkevää ja väistämätöntäkin. Jatkuvasti nousevien kustannusten takia on katsottava rohkeasti tulevaisuuteen. Herusten mökistä luopuminen oli osa talouden tasapainottamisen suunnitelmaa, josta päätettiin viime vuonna, seurakunnan kiinteistöpäällikkö Markku Pajari kommentoi. - Kiinteistöistä luopuminen liittyy myös Suomen evankelisluterilaisen kirkon Hiilineutraali kirkko 2023 -tavoitteeseen. Tavoitetta on mahdotonta saavuttaa ilman luopumista osasta kiinteistöistä.

Hyvinkään seurakunta vuokrasi aiemmin mökkiä diakonisin perustein hyvinkääläisille lapsiperheille. Vuokraustoimintaan käytetyt resurssit suunnataan jatkossa toisin ja lapsiperheillä on edelleen mahdollisuus hakea esim. tuettuja lomia useiden eri lomajärjestöjen kautta.

2024-06-19 10:47:47.0