Kohtaamisia

Alkavan kesän tuoksut täyttävät ilman. Toisille kesäsade tuoksuu raikkaalle, toisille ei. Toinen nauttii syreenin kukkien huumasta ja toinen kiertää pensaat kaukaa. Toinen meistä odottaa kesää ilolla ja toinen pienen pakokauhun vallassa. Kesän tuoksut tuovat tullessaan myös yksinäisiä kesäiltoja tai iloisia kohtaamisia. Elämme aikaa, jossa vastakohdat kärjistyvät ja huoli taloudesta painaa monia. Eriarvoistuminen näkyy entistä suuremmin myös kesällä, jossa osa koululaisista jää ilolla lomalle odottaen kesälomareissua tai mökkeilyä. Vastakohtana tälle osalla perheistä on valtava huoli siitä, mistä rahasta maksetaan kesällä kasvavat ruokakulut tai miten tarjota lapselle turvallinen kesäloma. Huolen tulee muuttua yhteiseksi huoleksi perheiden hyvinvoinnista. Huoleksi, joka saa yhteisöt vahvemmin rakentamaan hyvinkääläisten hyvää niin, että lapsille ja nuorille tarjotaan ilmaisia mahdollisuuksia liikuntaan sekä yhdessäoloon. Niin, että leipäjonot eivät kasva vaan pienenevät.

Kesällä toisen ihmisen kohtaaminen on helpompaa kuin talvella. Hyvinkään alueen puistot kutsuvat yhteiselle oleilulle ja kirkonmäen kivet istahtamaan hetkeksi. Kirkkoon voi piipahtaa piiloon auringon paahdetta. Kohtaaminen voi olla hymy jäätelökioskijonossa tai syvälliseen keskusteluun vievä tapaaminen. Kohtaamiset, lyhyet tai pitkät, ovat hetkiä, joissa voimme kohdata toisemme ja samalla myös palan Jumalaa.

Riparikesä on aluillaan ja leireillä kohdataan jokainen nuori ainutlaatuisena ja arvokkaana. Kirkot täyttyvät konfirmaatiovieraista ja moni tulee pitkästä aikaa polvistumaan alttarille Jumalan kasvojen eteen. Monet muutkin kesän juhlat alkavat alttarin ääreltä, jossa Jumalan läsnäolo siunaa. Juhlissa kohdataan sekä Kaikkivaltias että läheiset sukulaiset ja ystävät.

Kirkkoherrana takanani olevat ensimmäiset viikot ovat olleet täynnä arvokkaita kohtaamisia. Hetkissä on välittynyt niin huolet ja surut kuin valtava ilo ja innostus – yhdessä tekemisen riemu! Kohtaamisissa tärkeintä on nähdä ihminen ja olla hänelle läsnä. Jokainen meistä tarvitsee välillä toisen ihmisen tukea ja tämä tuki voi välittyä pienessä odottamattomassa hetkessä. Haastan sinut tänä kesänä antamaan hetken aikaasi ja kohtaamaan jonkun ihmisen, joka kaipaa juuri sinun läsnäoloasi tai hyväksyvää ja rohkaisevaa katsettasi!

Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio

kirkkoherra

Virren 567 säkeistössä ilo säkenöi meille kaikille:

”Ah, kuinka kevät hohtaa
ja kukkii, tuoksuu maa!
Näin Luoja meidät kohtaa
ja hyvyys valloittaa.”

Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio, silmälasit päässä, mustassa paidassa papin kaulus.
Kirkkoherra Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio