Seurakunta solmi yhteistyösopimuksen partiolaisten kanssa

Hyvinkään seurakunta on solminut taustayhteistyösopimuksen Hyvinkään Nummenpojat ry:n partiolippukunnan kanssa. Kirkkoneuvosto päätti asiasta keskiviikkona 12.6. olleessa kokouksessaan.

Sopimus on ensimmäinen Hyvinkään seurakunnan ja Hyvinkäällä toimivan Nummenpoikien partiolippukunnan välinen virallinen taustayhteistyösopimus. Seurakunta on jo aiemmin tukenut partiolaisten toimintaa mahdollistamalla partiotoiminnan käyttöön erilaisia tiloja. Seurakunnassa toimii myös nuorisotyönohjaaja, jonka työnkuvaan kuuluu mm. partiotoimintaa.

Tilojen käytön lisäksi nyt tehty sopimus mahdollistaa tiiviimmän yhteistyön seurakunnan kanssa mm. Nummenpoikien lippukunnan tapahtumissa ja koloissa eli lippukunnan kokoontumispaikoissa järjestettävissä tapahtumissa tai aktiviteeteissa.

Valtakunnan tasolla kirkon ja partion yhteistyö on kestänyt yhtä pitkään kuin partioliike on ollut Suomessa - siis jo yli 110 vuotta. Arvopohjastaan ja toimintatavoistaan johtuen partio soveltuu hyvin seurakuntien lapsi- ja nuorisotyön yhdeksi toimintamuodoksi.

-Iloitsen tästä sopimuksesta ja odotan innolla, että pääsemme esimerkiksi järjestämään ensi keväälle suunniteltua kaikkien hyvinkääläisten partiolippukuntien yhteistä partiokirkkoa sekä mahdollisuuksien mukaan myös tukemaan katsomuskasvatusta partioleireille, kertoo Hyvinkään seurakunnan kirkkoherra Hanna-Leena Kevätsalo-Vuorio.

Hyvinkään Nummenpoikien lippukunnanjohtaja Leo Sokka kommentoi, että tuore sopimus on myös Nummenpojille ilouutinen. - Sopimus merkitsee vakaata ja kaikkia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä, jolla mahdollistetaan partioharrastus mahdollisimman monelle nuorelle nyt ja tulevaisuudessa.

– Sopimuksen myötä ja aiempaa tiiviimmän yhteydenpidon avulla onnistumme varmasti kehittämään yhteistyötä vielä entisestään, Sokka uskoo.

Hyvinkään Nummenpoikien lisäksi Hyvinkäällä toimii kolme muuta lippukuntaa (Hyvinkään Metsätytöt, Hyvinkään Miilupartio sekä Martin Partio), joiden kaikkien kanssa seurakunta tavoittelee vastaavaa taustayhteistyösopimusta.

2024-06-14 17:00:50.0