Osallistavan budjetoinnin äänestystulos on ratkennut

Hyvinkään seurakunnan Osallistavassa budjetoinnissa äänestettiin kuudesta ehdotuksesta toteutettavaksi kolme eniten ääniä saanutta ehdotusta. Äänestäjiä oli 137 ja ääniä annettiin yhteensä 242 kappaletta.

5 000 euron määrärahan käytöstä äänestettävänä oli siis kuusi ehdotusta, jotka 11 idean joukosta läpäisivät arvioinnin ja etenivät äänestykseen. Määrärahalla voidaan toteuttaa äänestystuloksen mukaisesti niin monta ehdotusta kuin määrärahaan mahtuu. Tällä kierroksella määrärahan saavat kolme eniten ääniä saanutta ehdotusta, joiden yhteenlaskettu kustannusarvio on 4 800 €. Toteutettavat ehdotukset ovat:

• Tarinateatteriesityksiä koululaisille tunnetaitojen vahvistamiseksi (3 100 €)
  • Gospel-lattari -ryhmäliikuntaa syyskaudeksi (1 500 €)
  • "Nuorten illat" keski-ikäisille tai kaikenikäisille aikuisille (200 €)

Jännittävä äänestys

Osallistavan budjetoinnin ehdotusten äänestysaika oli 15.4.-12.5.2024. Äänestäminen tapahtui seurakunnan nettisivuilla olleen linkin kautta ja äänestyksestä tiedotettiin etukäteen niin seurakunnan sivuilla, sosiaalisessa mediassa kuin Aamupostin sunnuntai-ilmoituksissakin. Äänestys oli jännittävä ja sen tulokset vaihtelivat äänestyksen edetessä. Alkuun kaikki ehdotukset saivat tasaisesti kannatusta, mutta lopulta kolmen kärki alkoi ottaa välimatkaa muihin ehdotuksiin. Lopullinen ehdotusten järjestys annettuine äänineen on seuraava:

1. Tarinateatteriesityksiä koululaisille tunnetaitojen vahvistamiseksi (3 100 €), ääniä 81 (33 %)
  2. Gospel-lattari -ryhmäliikuntaa syyskaudeksi (1 500 €), ääniä 55 (23 %)
  3. "Nuorten illat" keski-ikäisille tai kaikenikäisille aikuisille (200 €), ääniä 49 (20 %)
  4. Kristillinen hiljaisuuden päiväretriitti puutarhaympäristöön ( 1500 €), ääniä 23 (10 %)
  5. Minun ylistykseni - kun Pyhä liikuttaa (1 500 €), ääniä 22 (9 %)
  6. Matalankynnyksen jatkoripari aikuisille (5 000€), ääniä 12 (5 %)

ympyrädiagrammi osallistuvan budjetoinnin äänestystuloksien jakautumisesta

Miten Osallistavan budjetoinnin prosessi etenee

Hyvinkään seurakunta vastaa ehdotusten toteuttamisesta ja toimeenpanemisesta sekä Gospel-lattarien että "Nuorten iltojen" osalta. Tarinateatteriesitysten toteuttamisesta vastaa Tarinateatteri Palaset. Tarkoitus on, että ehdotetut toiminnat pääsevät käyntiin syksyllä. Toteutusten etenemisestä tullaan viestimään myöhemmin uudelleen.

2024-05-24 09:00:00.0